לקראת גיוס – הקורונה לובשת מדים?

מאת: יוליה ליבס, פסיכולוגית הדספייס בת ים.

פאנל בנושא “השפעות הקורונה על הנכונות והמוכנות של בני הנוער לשירות הצבאי” במסגרת יום עיון שהתקיים בצה”ל, בו התבקשתי לקחת חלק.

כפסיכולוגית בצוות הדספייס בת ים, ניתנה לי ההזדמנות להתכנסות ולחשיבה ומתוך כך להסב את תשומת הלב ולהפנות אותה למצוקות הפרט, מצוקת בני הנוער, לצד סקירת המגמות של השנה האחרונה בהשפעת הקורונה על מצבם הרגשי והנפשי של בני הנוער.

מתוך דבריהם של בני נוער אשר פונים למרכז הדספייס, אנו המטפלים עדים לחוויה פנימית של נטישה בקרב הצעירים. הם מרגישים שבתי הספר, המורים וההורים נטשו אותם ללמוד לבד בבית. לתחושה זו יש השלכות משמעותיות. מחד, הצעירים הפכו במהרה לעצמאיים יותר. אנו עדים ליצירתיות ההולכת וגוברת בפיתרון בעיות ובהתמודדות עם לחץ, וכן לתחושות מסוגלות גבוהה יותר.

מאידך, הצעירים חווים ירידה משמעותית באמון במסגרות ובמבוגרים. ישנה חוויה ניכרת של בדידות ואף ניכור. בני נוער רבים חשים בדידות חברתית על רקע תקופות ממשוכות של העדר מסגרות חברתיות. תחושות אלו יכולות להתבטא בקשיי הסתגלות עתידיים למסגרות, בין היתר – למסגרת הצבאית.

בנוסף, חשוב לציין כי בקרב האוכלוסיה שנמצאה בסיכון לפני הקורונה, ישנה עלייה בכל סוגי התחלואה הפסיכיאטרית (חרדה, דיכאון, שימוש בחומרים משני תודעה וכו’), חשיפה גבוהה יותר לאלימות, הזנחה ותנאים כלכליים קשים.

במישור הלימודי, יתכנו בתקופה הקרובה ביטויים של קשיים בהישגים הלימודיים, בין היתר נראה כי יווצרו פערים לימודיים בקרב חלק גדול מהאוכלוסיה, ובפרט אצל התלמידים אשר חוו קשיים לימודיים טרם עידן הקורונה, וכן אצל תלמידים עם הפרעת קשב ולקויות למידה, אשר עלולים להתקשות בלימודיי האונליין.

במחשבה על דרכי התמודדות עם קשיי הסתגלות ומצוקה רגשית, אנו ממליצים למפקדים בבסיסים השונים לחשוף בפני החיילים את מערך בריאות הנפש בצה”ל. חשוב לתת לגיטימציה להיעזר, תוך הקטנת סטיגמה. ישנה חשיבות להנגשת השירות של קציני בריאות הנפש באמצעות פרטי קשר, שעות ומיקום הפעילות, על מנת שחיילים יוכלו לעשות בהם שימוש.

בנוסף, אנו ממליצים למפקדים לשים לב לסימני מצוקה של החיילים, כגון: שינויים חריגים בהתנהגות, ושינויי מצב רוח. אנו ממליצים לא לצפות שחיילים יבקשו עזרה באופן ברור ויזום, אלא שהמצוקה תתבטא בהתנהגות ומכאן שכעת, יותר מבעבר, ישנה חשיבות לקשב ולערנות לזיהוי של סימני המצוקה.

לבל נשכח – הקורנה פה עכשיו, אך את השפעותיה נפגוש גם בהמשך.