“הולכים אל הלא נודע- לך תדע אם זה טוב או רע”

” הולכים אל הלא נודע- לך תדע אם זה טוב או רע” / נעה כהנא , הדספייס ישראל

אנחנו רגילים לחשוב את אירועים בחיים כתהליכים של סיבה ותוצאה, אבל כשהקשר ביניהם נפרם נוצרת תחושה קשה של איבוד כיוון.  יש מה לעשות …?

תחילת שנה  בפתח ומה היא מבשרת לנו??? שאלה טובה…

מידי שנה , ימים אלו מזמנים לנו עריכת חשבונות ובניית תכניות עתידיות . השנה אנו חווים תחושה שהידיים כבולות .אנו פוגשים באופן תדיר מאי פעם את חווית חוסר הודאות והיא לא פשוטה בכלל!

הבסיס של חוסר הוודאות הוא לאו דווקא חוסר הידיעה, אלא פרימת הקשר שבין סיבה לתוצאה

אנחנו כל כך רוצים להאמין שמה שאנחנו עושים משפיע על התוצאות כך שנוכל לצפות אותן, הנטייה שלנו לנבא הביאה אותנו לסוג של התמכרות לוודאות  וברגע שזה לא מתקיים , מתעוררת חוויה של  חוסר אונים.

המציאות הקופחת בפנינו מזמינה אותנו לאמץ גישה , נקודת מבט חדשה, להניח את האינסטינקט שרוצה לנבות מה יקרה, לשהות בסיטואציה ולהגיב להתרחשות . להיות נכון לשלל מצבים שיכולים להגיע .

אלא שהמערכת החייתית מתוכנתת במצבי אי ודאות  לתגובת Fight or Flight הילחם או ברח  ובעיקר לאחרון שנקרא במילים אחרות הימנעות  ובכך אנחנו לא מתרגלים את עצמנו למצבים כאלה.

מוח האדם בנוי כך שכאשר הוא מזהה מצבי חוסר ודאות הדבר מתורגם ל הנעה ללמידה של משהו חדש.

הבעיה היא שבמקביל אנו חווים ברגעים אלו סוג של  עוררות פיזית , הרחבת אישונים, יתר לחץ דם, עליית קצב פעימות הלב והזעה וזה מייצר מעין התניה שמשהו רע עומד לקרות במקום לקחת את הסיטואציה, ליצר פרשנות אחרת ולהטמיע מידע חדש, ללמוד את החוקיות החדשה של המשחק ולהתחיל לפעול לפי מצבי פעולה לא מוכרים.

חוסר הוודאות שאופף את כולנו מבקש מאיתנו להניח את משימת הניבוי ולהשקיע במוכנות לכל צרה שלא תבוא בבניית אמונה וחוסן .ללמוד את מה שניתן ולהחזיק בד בבד את חוסר הידיעה, להתיידד עם העוררות ככוח מניע ולהפוך את הסטרס לקידום ואחרון חביב הקבלה שבמרבית הסיטואציות אין אמת אחת .

וברמה הפרקטית…..

גם מומחים טועים– לזכור בזמן רצף הפרשנויות שנשמעות בחלל האוויר שיכולת ניבוי מוגבלת מאוד.

זמן מוגדר– מחשבות טורדניות עשויות להציף ולשאוב לאורך כל היום. חשוב בשלב ראשון להגדיר  להם זמן מוגדר במהלך היום ובשלב הבא ננסה להמיר את המחשבות לכדי צעדים אופרטיביים.

לוחצים יד למחשבות – אין טעם להלחם במחשבות טורדניות ככל שיהיו , חשוב לקבל אותם ולהיות גמישים מול הסיטואציה זה מאפשר יצירתיות

מסיטים פוקוס -לייצר פעילויות המאפשרות מיקוד פנימי וניתוק ממציאות חיצונית . ( ספורט, תפילה, מדיטציה וכו׳)

מוכנים אל הלא נודע.